بلیت

سندی صادر شده توسط شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌های مسافرتی است، که برای تأیید خریداری یک صندلی در یک پرواز در هواپیما می‌باشد. اغلب از بلیط هواپیما برای دریافت کارت پرواز، در فرودگاه استفاده می‌شود.

بلیط‌های هواپیما را می‌توان به ۲ دسته بلیط چارتر و بلیط سیستمی معرفی کرد.
به پروازی گفته می‌شود که در آن تمام صندلی‌های یک هواپیما یا بخشی از آن‌ها توسط آژانس‌های مسافرتی اجاره می‌شوند و بیشتر در مسیرهای پر رفت و آمد مثل تهران-مشهد کاربرد دارد. از این صندلی‌ها هم در تورهای گردشگری استفاده می‌شود و هم مستقلاً آن‌ها را به فروش می‌رسانند. از آن‌جا که هزینه‌ی ناشی از پر نشدن پروازهای چارتر متوجه آژانس هواپیمایی اجاره‌کننده‌ی آن پرواز است، در صورتی که صندلی‌های پرواز چارتر خالی بمانند، قیمت آن‌ها پایین‌تر می‌آید تا زودتر به فروش برسد.

مسئولیت حمل‌ و ‌‌نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا و مسئولیت بروز مشکلاتی مانند تاخیر در پرواز ، گم شدن بار مسافر ، لغو پرواز ، بروز حوادث غیر‌ مترقبه برای مسافرین و هواپیما و . . . به عهده‌ی ایرلاین بوده و چار‌تر کننده پاسخ‌گو نخواهد بود.

انواع چارتر

۱-چارتر کامل(Full Charter)

اجاره‌ی تمامی صندلی‌های یک پرواز در مسیری خاص ، و برای دوره‌ای مشخص توسط چارتر کننده.

۲-اجاره صندلی‌ (Seat Charter)

اجاره‌ی تعداد مشخصی صندلی از یک پرواز در مسیری خاص ، و برای دوره‌ای مشخص توسط چارتر کننده.
بلیت‌هایی هستند که توسط سیستمهای رزرواسیون ایرلاین بفروش می رسد.
این بلیت‌ها با توجه به کلاسهای پروازی دارای قیمتهای معین و مختلفی هستند.
بلیت های سیستمی معمولا(نه حتما) قابلیت استرداد را دارند.
میزان جریمه بلیت‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با زمان اعلام کنسلی از سوی مسافر و همچنین کلاس پروازی آن دارد، به‌صورتی‌که هرچه به تاریخ و ساعت پرواز نزدیک‌تر باشد، بر آن افزوده خواهد شد.
قوانین شرکت‌های هواپیمایی مختلف نیز در تعیین میزان جریمه کنسلی بلیت بسیار تأثیرگذار خواهند بود.