بندر انزلی از بنادر فعال در بین کشورهای حاشیه دریای خزر می باشد.
این بندر به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از اهمیت بالایی برخوردار است.
انزلی مشمول قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری- صنعتی بوده
امکانات بندر:
__زیر ساخت های مناسب
__وجود انبارهای چند منظوره
__ترمینال متنوع
__برخورداری از مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری.
__دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی و بندر شھید رجایی
__نزدیکی با بندر آستراخان و لاگان در روسیه ،کراسنودسک در ترکمنستان، آکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان
__قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال- جنوب که این مسیر سه برابر از مسیر فعلی کوتاه و ارزان تر می باشد.
__واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراھم نمودن تسھیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران
__نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر
__برخورداری از معافیت مالیاتی
__دسترسی به معادن سرب ،روی و آھن و مراکز صنعتی
__برخورداری از ترمینال مجھز مسافری دریایی
سیستم ترافیکی دریایی، بندر انزلی را از سایر بنادر همسایه در حوزه دریای خزر متمایز ساخته است.
این بندر نقش مهمی در صنعت حمل ونقل دریایی کشور ایفا خواهد کرد به دلیل؛
__ورود خط ریلی به داخل محوطه های بندری
__اتصال بندر انزلی به شبکه بزرگراهی کشور وراه آهن
مساحت محوطه های این بندر در حدود یک میلیون متر مربع است و دارای ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون تن می باشد.
تاریخچه بندر انزلی
این بندر در سال 1306 که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال 1301 نیز اولین کشتی توسط آلمانیها از اروپا به بندر انزلی آورده شد.
در سال 1895 میلادی برابر با 1274 خورشیدی کار بنای موج شکن غازیان به طول 750 متر و موج شکن انزلی به طول 520 متر شروع و درسال 1914 میلادی برابر 1293 خورشیدی پروژه احداث موج شکن ها پایان یافت.